EntoCubelle 0,36M€ rahoitus - HYY Yhtymä ja Henri Alén liittyvät mukaan rakentamaan kestävää ruokajärjestelmää

entocube-yhteystiedot

Lehdistötiedote - Suomalaiselle hyönteistuotantoteknologiayritys EntoCubelle satojen tuhansien eurojen rahoitus

Hyönteistuotantoteknologiaa kehittävä ja hyönteisruokatuotteita tuottava EntoCube on saanut suomalaisilta sijoittajilta merkittävän 360 000 euron rahoituksen. Uuden sijoituksen tukemana EntoCube kasvattaa kotimaista ruokahyönteistuotantoa ja tuo ruokakauppoihin lisää herkullisia hyönteisruokatuotteita. EntoCuben toiminnan ytimessä on turvata ruokahyönteisten tehokas tuotanto ja tuoda syötävät hyönteiset osaksi ns. "normaalia" länsimaista ruokavaliota. Syötävät hyönteiset ovat osoittaneet suurta potentiaalia lieventää eläinproteiini­tuotannon massiivista ympäristöjalanjälkeä ja turvata maailmanlaajuinen ruoansaanti.

Rahoituskierros oli vuonna 2014 perustetun yrityksen toinen. Uuden rahoituskierroksen myötä EntoCuben taustalle liittyi mm. HYY Yhtymä, sekä ammattikokki ja ravintolayrittäjä Henri Alén. Aiempiin sijoittajiin kuuluu joukko enkelisijoittajia.

"llmastonmuutoksen hillintä ja maapallon kantokykyyn sopeutuminen on HYY Yhtymän sijoitusstrategian ja ravintolatoiminnan ytimessä. Sijoittaminen EntoCubeen mahdollistaa lisäpanostuksia vastuulliseen liiketoimintaan sekä ratkaisuja kestävän ruokajärjestelmän kehittämiseen."

- HYY Yhtymän toimitusjohtaja Antti Kerppola.

EntoCube kehittää alan johtavia hyönteistuotantoteknologioita, sekä valmistuttaa hyönteisruokatuotteita. EntoCuben sirkkafarmiverkosto käsittää tällä hetkellä 6 farmia Suomessa, joista Tammelaan vuoden 2017 lopussa valmistunut kotisirkkafarmi on Pohjoismaiden suurin.

Samu_cricket_nuts_chili_80g

EntoCuben odotettu neljäs sirkkatuote Samu Sirkkapähkinät, saapuu ruokakauppoihin tammikuun lopulla. Sirkkapähkinöillä on vannoutunut fanipohja erityisesti olutharrastajien keskuudessa ja "cricket nutsia" onkin tarjoiltu sirkannälkäiselle snäksikansalle jo kymmenissä baareissa ja tapahtumissa.

Samu-sirkkatuoteperhe koostuu tällä hetkellä kolmesta tuotteesta: Samu Sirkkagranola, Samu 500g esikeitetty ja pakastettu kotisirkka, sekä Samu paahdettu kotisirkka 100g.

”Uuden rahoituspohjan ja uusien sijoittajien tuoman kokemuksen ja osaamisen myötä EntoCube vahvistaa asemaansa yhtenä johtavista hyönteisalan yrityksistä. Sijoitettu pääoma käytetään hyönteistuotannon nopeaan laajentamiseen, uusien tuotteiden lanseerauksiin ja kansainvälistymiseen. Kasvutavoitteemme ovat erittäin kunnianhimoisia.”

– CEO & Co-Founder Perttu Karjalainen.

Lisätiedot: perttu@entocube.com ja jonas@entocube.com

EntoCube: yrityksen ja toiminnan esittely

EntoCuben perusti vuonna 2014 rakennusinsinööri ja entinen astronauttikokelas Robert Nemlander. Nykyään yritys työllistää 10 henkeä ja sillä on toimistot Espoossa ja Tampereella.

EntoCube on tehnyt alusta alkaen aktiivisesti yhteistyötä suurten ruoka- ja tuotantoteollisuusalojen yritysten, tutkimuslaitosten ja NASA:n kanssa luoden pohjaa tehokkaiden ja ympäristön kannalta kestävien hyönteisruokatuotantoketjujen kehittämiseksi. Ruoaksi kasvatettujen hyönteisten tuotanto on tällä hetkellä yleisesti kausiluonteista ja monin osin käsityötä. EntoCuben ratkaisuilla tuotannosta tehdään tasaista ja tehokasta. Sirkkafarmien rakentaminen tyhjentyneisiin sikaloihin ja navettoihin nähdään lupaavana keinona tuoda maaseudulle uusia tulonlähteitä. EntoCube pyrkii rakentamaan sirkkateollisuutta ja vielä nuoren alan käytäntöjä alusta alkaen maatalousyrittäjien ehdoilla.

Syötävät hyönteiset ovat osoittaneet suurta potentiaalia lieventää eläinproteiini­tuotannon massiivista ympäristöjalanjälkeä ja turvaamaan maailmanlaajuinen ruoansaanti. Hyönteisten kasvatukseen tarvitaan murto-osa rehusta ja vedestä verrattuna muihin eläinproteiineihin. Hyönteiset sopivat myös luontaisesti tiiviiseen tuotantoon ja niiden rehuna voidaan hyödyntää tulevaisuudessa maatalouden sivuvirtoja.

EntoCube markkinoi ja myy hyönteisruokaa Samu-brändillä. Samu-sirkkatuotteiden makua on kehitetty yhteistyössä mm. seinäjokelaisen Foodwestin kanssa ja EntoCuben tavoite onkin tuoda markkinoille kattava kirjo mahtavalta maistuvia hyönteisruokatuotteita. Ruokakaupoista nyt löytyvä Samu Sirkkagranola saa tammi-helmikuussa seurakseen herkullisen Samu Sirkkapähkinät Chili-snäksin. Samu tähtää myös ravintoloihin, ja ravintolakäyttöön valmistetut Samu 500g esikeitetty pakastekotisirkka ja Samu paahdettu kotisirkka 100g ovat tammi-helmikuussa saatavilla Heinon tukkumyynnin kautta. Samun tukkutuotteet on kehitetty alusta asti HoReCa-sektorille ja niissä käytetään suomalaisilla tiloilla kasvaneita EntoCube-sirkkafarmiverkoston kotisirkkoja. Sirkat ruokitaan EntoCuben kehittämällä sirkkarehulla, jossa ympäristöä kuormittava tuontisoija on korvattu mm. kotimaisella perunaproteiinilla.

Yhteenveto

·      Yritys: EntoCube Oy, hyönteistuotantoteknologioiden kehitys, Espoo, 2014

·      Sijoitus: 0,36M€

·      Liikevaihto: 0,14M€ (2017)